Syksyn navigointikisat

Tämänvuotinen yönavigointikilpailu ajettiin 15.9. Reitille lähdettiin pimeän laskeuduttua kello 21 jälkeen, ensimmäinen ryhmä sai nauttia hyvästä syyskelistä n. 15 minuuttia, kunnes pimeän seuraksi taivaalta rojahti melkoinen määrä vettäkin. Hyvin kuitenkin kaikki joukkueet suoriutuivat tehtävästä, tosin ratamestarin ohjeisiin piilottama ”koukku” jäi kaikilta huomaamatta. Mahdatko sinä löytää ko. kohdan allaolevasta tehtävästä?

Navigointikilpailujen tarkoituksena on testata omia taitoja sekä navigoinnissa (saaristokurssin oppimäärä), veneen ohjaamisessa ja paikanmäärityksessä. Apuvälineinä kartta, kompassi, kolmioviivain, harppi, laskin ja terävä (!) lyijykynä. Kilpailukohtaisesti voidaan sallia muitakin varusteita, tälläkertaa sai käyttää suunnan ja nopeuden näyttävää GPS:ää. Vastaavia löytyy myös kännykälle ilmaiseksi, esim. SailDroid. Kilpailujoukkueen tulisi olla vähintään 3 henkinen: navigaattorin tehtävänä on selvittää tehtävänannon pohjalta reittisuunnitelma eli ajosuunnat, paikannuspisteet ja kellonajat käännöksille. Ruorimiehen tehtävänä on ajaa reitti navigaattorin ohjeiden mukaan kompassin, kellon ja maisemanavigoinnin avulla. Jokaisessa veneessä, kilpailualuksessakin, tulee olla päällikkö, jonka vastuulla on miehistön yhteistoiminta ja turvallisuus. Päällikkö myös avustaa tarvittaessa navigaattoria ja ruorimiestä. Yökilpailussa ei lisäksi ole pahitteeksi lisähenkilöt, joiden tehtävänä on esimerkiksi osoittaa viittoja ja muita paikannusmerkkejä valonheittimillä.

Tälläkertaa joukkueille annettiin 25 minuuttia aikaa tutustua reittiin ja siirtyä lähtöalueelle. Aika on toki melko lyhyt, kun pitäisi tehdä montaa asiaa yhtä aikaa, mutta se tuo myös oman jännityksensä kisaan. Lisäksi joukkueille jaettiin lisätehtävä, jonka avulla oli mahdollista hankkia pientä etumatkaa kanssakilpailijoihin. Tuomari tarkkailee kilpailun etenemistä. Navigointikilpailu ei ole nopeuskilpailu, vaan tavoitteena on ajaa annettu reitti tarkasti ja säädettyä nopeutta. Paikan ja ajan virheistä annetaan joukkueille virhepisteitä (eli pienempi pistemäärä on parempi!). Lisäksi reitillä voi olla rasteja kirjaintunnuksineen tai muita tehtäviä.

Tampereen yökisan tulokset:
1. Porin Navigaatioseura: Toni Niemi, Tiia Niemi, Mauno Vuorinen (714p)
2. Tampereen Navigaatioseura: Mika Isoviita, Jouni Mäkilä, Kalle Antniemi (840p)
3. M/S Isosaari: Julius Mäkelä, Nina Ristaniemi, Aarni Paljakka (1509p)

Porin päiväkisan tulokset (17.9.2017):
1. Tampereen Navigaatioseura: Esa Karppi, Jouni Mäkilä, Anssi Kukko (175p)
2. Porin Navigaatioseura1 (750p)
3. Porin Navigaatioseura2: (1000+p)

Kilpailun teoriatehtävässä kyseltiin syitä kisoihin osallistumiselle, näin joukkueet vastailivat:
”Saa jakaa oppeja miehistön kesken”
”Voi testata taitojaan ja saada lisää kokemuksia”
”Pidetään yllä perinteitä”
”Voi tavata muiden seurojen jäseniä”

Osallistujilta kysyttiin myös ehdotuksia kisojen kehittämiseksi tulevaisuudessa:
”Pisteidenantokriteerit pitäisi olla selvemmin esillä”
”Virtuaalikisa, johon voisi osallistua kotisohvalta” (vesisateen siivittämä kommentti?)
”Yhteistyötä seurojen välillä tulisi kehittää, esim. yhteiset retket”
”GPS paikannus kilpailualuksiin, jolloin yleisö voisi seurata kilpailijoiden liikkeitä”
”Tukikohdissa voisi järjestää pieniä leikkimielisiä kisoja”

Hyviä ehdotuksia, laitetaan hautumaan!

Seuraava kisaponnistus on Marraskuussa, jolloin Merikarttanavigoinnin SM-karsinnan tehtävät tulevat Pajasaaren ilmoitustaululle jakoon.

Kisaterveisin,
Esa Karppi

 

Vuoden 2017 yönavigoinnin tehtävä:

Karttasarja N (2010), Erikoiskartta 501 (1:20000), EUREF-FIN. Ajonopeus 5s.

Reitin lähtö pisteestä  ( 61°30,65′ N   23°46,03′  E )

Aja kohti Siilinkarin loistoa 0.29 nm

Käänny suunnalle TS=32,5°

Aja tätä suuntaa ohittaen Koukkukarin länsiviitta

Kun olet ajanut reittiä 1.15 nm, ota suunta TS=280°

Etene tätä suuntaan 0.79 nm ja käänny sitten kohti Pispalan haulitornia (Haulitn)

Aja tätä suuntaa linjalle Siilinkarin loisto – Lielahden savupiippu ( 61°30,98′ N  23°40,92′  E). Ota kurssi kohti Lielahden savupiippua.

Kun saavut pisteeseen  ( 61°31,02′ N  23°42,83′  E), käänny jälleen kohti Pispalan haulitornia. Aja tätä suuntaa 0.37 nm

Käänny TS=92,5°. Aja tätä suuntaa, kunnes olet 0.2 nm etäisyydellä reitin lähtöpisteestä. Olet saapunut maaliin.

 

Reitin kokonaispituus _______ nm

mde

Pajasaari syyskuisena iltana